SOMA College leidt nieuwe machinist op; duurzame professional
Al 60 jaar leidt het SOMA College machinisten en monteurs op. En ook menig uitvoerder, landmeter en straatmaker heeft zijn diploma in Harderwijk gehaald. De opleider voor de infrasector staat hoog aangeschreven bij werkgevers. Om die toppositie vast te houden blijft het SOMA College investeren in de kwaliteit van het onderwijs. ‘Wij leiden hier de nieuwe machinist op.’
Niet enkel machine bedienen
De generatie machinisten die vandaag de dag met een diploma het SOMA College verlaat is niet dezelfde als die in de afgelopen decennia door de school werden afgeleverd. De SOMA-docenten zijn het erover eens: ‘We leiden hier de nieuwe machinist op. Zijn capaciteiten gaan verder dan enkel het bedienen van een machine. Hij moet kennis en inzicht hebben van het werk en is onder andere verantwoordelijk voor de planning, voor het uitzetten van het werk met behulp van een GPS Rover, het voorkomen van graafschade en de nazorg van het werk. De moderne machinist maakt gebruik van de technieken die hem terzijde staan, om werken nog beter, veiliger en efficiënter te kunnen uitvoeren. Dat leren wij de jongens en meisjes hier.’
Professionalisering Graven
Om de kennis op een hoog peil te houden is het SOMA College een samenwerking aangegaan met Universiteit Twente. De beide onderwijsinstituten trekken gezamenlijk op in een aantal projecten, deel uitmakend van het grotere project ‘Professionalisering Graven’.
‘Samen met de Universiteit Twente werken we momenteel aan de ontwikkeling van een feedbacksysteem. Dit systeem moet onze studenten en docenten helpen tijdens de lessen’, vertelt Daniël Stronks, één van de aanjagers van het project ‘Professionalisering Graven’.
‘Tijdens de praktijklessen moet één docent toezicht houden op zes studenten en waar nodig bijsturen. Door sensoren op de machines te monteren kan dat efficiënter en veiliger. De sensoren verzamelen heel veel informatie over de manier waarop de machine wordt bediend. Dat gaat heel ver, zelfs oogbewegingen kunnen geregistreerd worden. Alle verzamelde data worden vervolgens omgezet in 3D beelden. Student en docent krijgen zo feedback en zien wat goed gaat en waar verbetering nodig is’, legt Stronks uit.
Naast moderne machines voor de praktijklessen heeft het SOMA College ook de beschikking over een aantal simulatoren om de studenten de fijne kneepjes van het vak bij te brengen. Het is de bedoeling dat het feedbacksysteem ook bijdraagt aan een verdere verbetering van het simulatorprogramma. Stronks ziet voor het feedbacksysteem in de nabije toekomst bovendien ook toepassingsmogelijkheden in het bedrijfsleven. ‘De data kan ook interessant zijn voor bijvoorbeeld een materieelbeheerder of KAM-manager.’
Lees hier het volledige artikel.