RWS: naar een Klimaatneutrale Bouwplaats in 2030

Partnernieuws
16 juli 2018

Een zeer effectieve maatregel dat bijdraagt aan de CO2-reductiedoelen van de Green Deal Het Nieuwe Draaien is de inzet van elektrische mobiele werktuigen. Rijkswaterstaat heeft SGS Search laten onderzoeken wat hiervan de technische en financiële mogelijkheden en de eventuele knelpunten zijn. Over de conclusie en vervolg lees hier verder.

De conclusie is dat het overschakelen van fossiele brandstoffen op elektrisch aangedreven materieel technisch haalbaar is en een wenkend perspectief biedt met het oog op het beperken van emissies en het verbeteren van de lokale leefomgevingskwaliteit. Rijkswaterstaat wil nu samen met het Ministerie van IenW, de BMWT en de Stichting Natuur en Milieu nagaan hoe een dergelijke transitie kan worden bevorderd.

Op vrijdag 29 juni 2018 werd in Utrecht de kick-off meeting Elektrificering Mobiele Werktuigen GWW gehouden. Deelnemers aan dit door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en Rijkswaterstaat georganiseerde initiatief waren opdrachtgevers en GWW-aannemers, fabrikanten en leveranciers van zwaar materieel en branche- en belangenorganisaties.

In 2016 ondertekenden de overheid en een aantal marktpartijen de Green Deal Het Nieuwe Draaien. Daarmee werden afspraken gemaakt om de emissies van CO2, NOx en fijn stof als gevolg van het gebruik van fossiele brandstoffen door mobiele werktuigen op bouwplaatsen en in de landbouw te verminderen. De Green Deal bevordert het gebruik van schoon en zuinig materieel, duurzame brandstoffen en een milieubewuste werkwijze door machinisten.

De inzet van elektrische mobiele werktuigen brengt de beoogde emissiereductie een stuk dichterbij en levert de eindgebruikers direct financieel voordeel op. Dit is de conclusie van een onderzoek naar de mogelijkheden en knelpunten van elektrificering van mobiele werktuigen dat Rijkswaterstaat in 2017 liet uitvoeren door SGS Search. Het onderzoek wijst uit dat de CO2-emissies van mobiele werktuigen in de GWW-sector met 50 tot 90% kunnen worden verminderd door van dieselaangedreven apparatuur over te schakelen op elektrische machines. De besparingen op brandstof en onderhoud en de toenemende inzetbaarheid door sneller onderhoud zouden tegelijkertijd zorgen voor forse financiële besparingen (jaarlijks enkele tientallen procenten, ten opzichte van dieselaangedreven machines). Het onderzoek concludeert dat het overschakelen van fossiele brandstoffen op elektrisch aangedreven materieel technisch haalbaar is en een wenkend perspectief biedt met het oog op het beperken van emissies en het verbeteren van de lokale leefomgevingskwaliteit.

De bijeenkomst op 29 juni was bedoeld als de start van een proces om te komen tot het opstellen en uitvoeren van gezamenlijke plannen. Tijdens de meeting werd het punt aan de horizon gezet met de vraag “Hoe bereiken we een klimaatneutrale bouwplaats in 2030?” Naast de inhoudelijke presentaties namen de aanwezigen deel aan een brainstorm om de elementen van een routekaart (‘road map’) op weg naar een klimaatneutrale bouwplaats in 2030 te inventariseren.

De deelnemers spraken af om een werkgroep te vormen om de routekaart (Road Map “Naar een Klimaatneutrale Bouwplaats in 2030”) uit te werken. Tevens meldden zich belangstellenden voor het organiseren van een Challenge gericht op het op korte termijn ontwikkelen van een volledig elektrische graafmachine, wiellader of vergelijkbare machine voor de inzet in een Nederlands GWW-project.

Onze partners

Wij werken trots samen met deze organisaties